دانش اندازه شناسی

مقالات و اخبار درباره دانش و فناوری اندازه شناسی

دانش اندازه شناسی

مقالات و اخبار درباره دانش و فناوری اندازه شناسی

رده بندی وزنه های کالیبراسیون

 

آزمایشگاه‌هایی که عملیات آنالیز کمی انجام می دهند نیاز به کالیبراسیون ذقیق ترازوهای مدرن خود دارند. ترازوهای مدرن به راحتی کالیبره می شوند و درستی ترازوها بستگی زیادی به درستی وزنه های کالیبراسیون بکار رفته دارد. وزنه های کالیبراسیون به شش رده اصلی درستی تفکیک می شوند.

کلاس E1: این وزنه ها دارای بالاترین کلاس درستی هستند و برای برقراری قابلیت ردیابی میان استاندارد ملی جرم و وزنه های کلاس E2 و پایین تر بکار می روند. حداکثر خطای مجاز از مقدار اسمی 1 kg این وزنه ها ±0.5 mg است. به عنوان استاندارد مرجع اصلی آزمایشگاه استفاده می شوند.

کلاس E2: برای برقراری قابلیت ردیابی وزنه های کلاس F1 و پایین تر و همچنین ابزارهای توزین کلاس یک بکار می رود. حداکثر خطای مجاز از مقدار اسمی 1 kg این وزنه ها ±1.6 mg است. به عنوان استاندارد دقت بالا برای کالیبراسیون وزن ها و ابزارهای آنالیز بسیار دقیق بکار می روند.

کلاس F1: برای برقراری قابلیت ردیابی وزنه های کلاس F2 و پایین تر و نیز ابزارهای توزین با دقت کلاس یک مناسب هستند. حداکثر خطای مجاز از مقدار اسمی 1 kg این وزنه ها ±5 mg است. برای کالیبراسیون ترازوهای کلاس 2 درستی بالا مناسب هستند.

کلاس F2: مناسب برای برقراری قابلیت ردیابی وزنه های کلاس M1 و پایین تر و نیز ابزارهای توزین کلاس دو مناسب هستند. برای استفاده در تراکنش های تجاری با ارزش بالا مانند طلا و سنگهای قیمتی منظور شده اند. حداکثر خطای مجاز از مقدار اسمی 1 kg این وزنه ها ±16 mg است. به عنوان استاندارد کاری برای کارهای دقیق و تحلیلی (تجزیه مواد)، وزنه های درون ابزارها، وزنه های بیرونی جهت کالیبراسیون ترازوها با دقت متوسط بکار می روند.

کلاس M1: مناسب برای برقراری قابلیت ردیابی وزنه های کلاس M2 و پایین تر و نیز ابزارهای توزین کلاس دو مناسب هستند. حداکثر خطای مجاز از مقدار اسمی 1 kg این وزنه ها ±50 mg است.

کلاس M2: مناسب برای برقراری قابلیت ردیابی وزنه های کلاس M3 و پایین تر و نیز ابزارهای توزین کلاس سه مناسب هستند. برای استفاده در تراکنش های تجاری عادی که اشیاء بر حسب وزن فروخته می شوند منظور شده اند. حداکثر خطای مجاز از مقدار اسمی 1 kg این وزنه ها ±160 mg است. برای کاربردهای با درستی کلاس سه، ترازوهای صنعتی، ترازوهای عقربه ای و باسکولها مناسب هستند.

کلاس M3: مناسب برای ابزارهای توزین کلاس سه و چهار هستند. حداکثر خطای مجاز از مقدار اسمی 1 kg این وزنه ها ±500 mg است. برای کلاسهای درستی سه و چهار مناسب هستند.

 

منبع:

https://laboratoryresource.com.au

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد