دانش اندازه شناسی

مقالات و اخبار درباره دانش و فناوری اندازه شناسی

دانش اندازه شناسی

مقالات و اخبار درباره دانش و فناوری اندازه شناسی

آنی مومتر سیم داغ چیست و چگونه کار می کند؟

آنی مومتر سیم داغ (Hot Wire Anemometer) ابزاری برای اندازه گیری سرعت جریان هوا، نوسانات سرعت جریان و گاهی اوقات جهت جریان هوا است. در این ابزار از یک سیم فلزی نازک حساس به دما و دارای مقاومت الکتریکی تعریف شده استفاده می‌شود که با عبور جریان از درون آن گرم می‌شود. وقتی این پراب درون جریان گاز قرار می گیرد، سیم داغ به واسطه جریان همرفتی، گرما از دست می‌دهد و ولتاژ دو سر آن تغییر می‌کند. سرعت جریان توسط فرمولی به تغییر ولتاژ مربوط می شود و از این رو می‌توان سرعت جریان را با دقت خوبی محاسبه کرد. شکل زیر شماتیکی از یک پراب مورد استفاده در این ابزار را نشان می‌دهد که از یک سنسور به شکل سیم مقاومتی نازک و دو نگهدارنده فلزی رسانا درست شده است.

قطر سیم سنسور حدود 5 میکرون و طول آن 1 میلی متر است. مقاومت آن نیز بین 10 تا 30 اهم بوده و ثابت دمایی مقاومت آن حدود یک دهم درصد بر درجه سلسیوس است. چنین سیمی برای کارکرد به جریان بین 10 تا 40 میلی آمپر و فرکانس الکتریکی چند ده هزار کیلوهرتز نیاز دارد.

یکی از معایب این نوع ابزار این است که باید بطور دستی در محل نصب شوند و نیز به واسطه ابعاد متفاوت سیم سنسور قابل جایگزینی در دستگاههای مشابه نیستند.

برای کالیبره کردن آنی مومتر خود می توانید به شرکت خدمات کالیبراسیون تنظیم مراجعه کنید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد